Welcome To Neutral Nature

Saturday, March 26, 2011

Makan Angin.. Cuci Mata.. Bestnya!

Makan angin?
Yup.. makan angin.. kenapa?
Mana boleh makan angin..
Kenapa pula tak boleh?
Nak sentuh pun tak boleh macam mana nak makan angin..
Ya Rabbi.. maksud makan angin dekat sini macam jalan-jalan cari makan @ cuti-cuti Malaysia tu.. ada faham?
Ohoo.. faham sudah.. kalau macam tu nak join sekali boleh tak?
Ok je.. jom makan angin.. sambil tu boleh cuci mata..


Cuci mata?.. tak baik tahu tak..
Eh, kenapa pula tak baik?..
Tu nak cuci mata tu mesti tengok apa-apa yang tak baik.. so, kira tak baik la..
Astaghfirullah miss confuse ni.. itu buat sakit mata saja..
Habis tu?
Cuci mata melihat keindahan alam ciptaan Tuhan..
Kalau yang itu.. thumbs up!

* Alahai miss confuse.. orang yang menaip ni pun jadi confuse sudah! 

****************************************************
Dialog bersama miss confuse tadi sekadar selingan saja.. *malas nak layan miss confuse lagi..goodbye!

Sebenarnya ada yang lagi penting ni.. sebenarnya.. sebenarnya.. orang yang menaip ni nak kata yang dia dah lama tak pergi jalan-jalan makan angin.. Walaupun dihimpit dengan pelbagai tugasan yang menyesakkan fikiran, masih sempat lagi nak fikir tentang makan angin ke??.. Bukannya apa, waktu stress ni la rasa nak tenangkan fikiran.. Kalau nak tenangkan fikiran mesti terbayangkan tempat-tempat indah lagi menawan.. Tambahan lagi di negara kita ni macam-macam tempat menarik lagi tertarik yang ada..

Rasanya last time melancong ni masa form 5 kalau tak silap.. lama sangat-sangat dah tak pergi melancong (sebut melancong bunyinya macam jauh saja.. padahal jalan kaki pun boleh sampai).  Masa tu buat trip ke Melaka bersama-sama group mentor-mentee (mentor-mentee ni kira macam study group dengan seorang guru yang menjadi pemantau dari segi akademik). Cikgu yang jadi mentor untuk group kami sangat baik. Dia bawa kami pergi zoo melaka, muzium samudera (maritim), pergi jusco makan-makan, pergi muzium lebah.. paling-paling diingati sambut hari lahir diriku di dalam kereta kerana kesuntukan waktu.. sedar tak sedar waktu amat menceburui kami di saat itu..

Ini dia pintu masuk zoo Melaka.. Ingat lagi waktu tu cikgu bayarkan tiket masuk untuk kami bertujuh..cikgu kata dia belanja.. baik kan..*agak mahal.. terima kasih cikgu!


 Hah.. yang ini pula gambar antara haiwan-haiwan yang ada kat zoo Melaka.. macam-macam ada.. *adakah haiwan-haiwan ini merindui diri ini?.. haha.. yelah, dah lama tak datang melawat mereka.. 


Selepas melawat haiwan-haiwan kat zoo ni kami meneruskan perjalanan ke muzium samudera yang berbentuk kapal.. *seperti gambar di sebelah kiri ni..


Waktu kemuncak di mana perut menyanyikan lagu keroncongnya pun tiba.. bincang-bincang seterusnya meneruskan pencarian makanan
di Jusco.. *dah tak ingat dah order apa masa tu ek?.. tapi seingat diriku kat situ tempat beli kek tu.. hehe *kek tu cantik.. tapi sayang gambar kek sebenar tiada dalam simpanan..


Seterusnya meneruskan perjalanan ke muzium lebah.. mula-mula tak terfikir pun tentang muzium lebah ni.. ingatkan terus nak sambut birthday kat mana-mana perhentian.. tiba-tiba muncul idea ke muzium lebah.. agak menarik.. kat situ ada tunjukkan pelbagai spesies lebah..

Habis sesi lawatan agak lewat.. tak sempat untuk singgah di mana-mana.. jadinya sambut birthday dalam kereta cikgu.. apa-apa pun tetap meriah!

* Tak berapa sure betul ke susunan perjalanan ni.. sebab dah hampir 3 tahun lebih ianya berlalu.. tapi yang pasti memang pasti tempat-tempat tersebut telah pun dikunjungi.. =p

****************************************************

Banyak lagi tempat-tempat menarik yang belum dikunjungi.. Terasa teringin nak jalan-jalan tepi pantai.. lama dah tak pergi pantai yang beralaskan pasir menghadap laut yang luas terbentang bersama deruan ombak yang beralun serta tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa.. alangkah indahnya suasana yang sebegitu.. rasanya semua ketensionan yang ada bagaikan luruh satu persatu..

Kali terakhir di tepi pantai yang indah masa zaman sekolah menengah dulu.. itu pun sebab ada kem motivasi kat Mutiara Motor Resort, Tanjung Sedeli, Johor.. masa sekolah rendah pun sekali rasanya, ni sebab perkhemahan untuk unit beruniform kat Pahang.. selepas-selepas itu langsung tak jejak pantai dah..


Antara pantai terindah yang belum dan ingin dikunjungi suatu hari nanti:

Pantai di Pulau Langkawi.. cantiknya!

 
Pulau Sipadan..nun dekat Sabah sana.. entah bila tahun la nak sampai ke sana..

Water Village Resort, Pulau Sipadan

Keindahan alam ciptaan-Nya.. Sesungguhnya sememangnya indah lagi menenangkan!

****************************************************

Jauh perjalanan luas pemandangan
Luas pemandangan luas pengetahuan


Lihatlah ciptaan Tuhan dengan mata hatimu
~Semoga duniamu berseri~



5 comments:

hydrogenbond said...

jom...kita g melancong sabtu nie...=)

Faridah @ OYM said...

haha..ok2..tapi rasa nak g pantai laa..

hydrogenbond said...

ok set..haha..t kita cadangkan pd pak cik kita ek..haha

DentroLeggerai said...

cUCI MATA...BRO....mata lu ada masalah ke...gua sensitif sikit pasal mata ni

DentroLeggerai said...

cUCI MATA...BRO....mata lu ada masalah ke...gua sensitif sikit pasal mata ni