Welcome To Neutral Nature

Friday, December 2, 2011

Terus Melangkah


Ya Allah, biarkanlah aku terus melangkah bersama redha-Mu
Ku mohon kurniakanlah aku kekuatan dalam menyelusuri jalan-Mu
Istiqamahkan hatiku dalam menggapai cinta-Mu
Agar aku tetap gagah mengharungi ujian-Mu..
Semoga juga diri ini terus berada dalam keredhaan-Mu..

Ku harap hati ini akan sentiasa bersyukur dengan ketentuan-Mu
Sehinggakan kekecewaan mampu menjadi suatu ketenangan buatku
Terima kasih Ya Allah kerana tetap menjaga hatiku..
Hati hamba-Mu yang lemah ini Ya Allah..
Yang adakalanya ia merintih hiba tidak terhingga
Namun ku tahu Ya Allah..
Engkau tidak akan membiarkan aku terus terluka..

Alhamdulillah...

Friday, November 18, 2011

Kisah Pelangi Saya

Assalamualaikum..
Salam sejahtera to all..
harap semua sihat hendaknya..yang mana kurang sihat jangan lupa makan ubat ye..jangan lupa rehat secukupnya. Yang mana still tension sebab assigment yang tak habis-habis lagi, nampak gayanya kita kenalah berkorban sedikit..nanti bila dah settle semua, Insya-Allah boleh rehat..

OK! berbalik pada kisah pelangi saya, rasanya dah lama OYM tak nampak pelangi.. mungkin ada tetapi tidak berpeluang.. Syukur petang semalam, selepas hujan yang lebat mencurah ke bumi beserta kilat guruhnya juga, tak sangka rupanya OYM masih lagi berpeluang melihat ciptaanNya yang indah ini..

Subhanallah.. terkesima seketika OYM dibuatnya..Ya Allah,tersangatlah indah.. Oleh kerana OYM yang tersangatlah excited nak tengok pelangi setelah sekian lama mengidam.. OYM sempat snap beberapa gambar>>seperti berikut:

Hujan baru sahaja berhenti..setelah itu menjelmalah ia, sang pelangi yang indah..wow!

Gambar yang ini OYM zoom bagi dekat lagi..nampak tak pelangi tu? cantik kan..

Kemunculan pelangi ini membuatkan OYM teringat kata-kata yang OYM ada letak kat side bar :

Kadangkala Allah hilangkan mentari..Kemudian DIA datangkan guruh..Puas kita menangis..Mencari mana pelangi kita..Rupa-rupanya Allah hendak hadiahkan kita pelangi yang indah..

Subhanallah..

Masihkah ada peluang buat diri ini menikmati keindahannya di lain ketika? Insya-Allah,siapa sangka kan.. Dalam kisah pelangi ni, ia boleh dijadikan perumpamaan dalam kehidupan kita>> Walau apapun yang terjadi pasti punya hikmahnya dan ia sudah pastinya ketentuan dari-Nya.. Tabahkan hati, kuatkan semangat.. Semoga kita tidak akan mudah menyerah kalah dalam mengharungi kehidupan ini.

>>Begitulah ceritanya dengan kisah pelangi saya.. Sekian,wassalam.

Sunday, November 13, 2011

Di Suatu Petang..


Ku lihat langitMu yang luas bersatu
Ku lihat awanMu berarak dihembus bayu
Dengan tidak semena hatiku menjadi sayu
Titisan jernih kini mula bertapak di pipiku

Sayu..
Sungguh sayu detik itu
Hatiku bagaikan runtuh seketika
Bagai dilanda ombak yang deras
Ku sendiri tidak tahu mengapa

Ku lihat langit
Ku renung awan
Kini ku mengerti akan kehidupan
Sukarnya diteruskan tanpa kekuatan
Lalu air mataku jatuh lagi tiada tertahan

Damainya langitMu yang biru
Sucinya awanMu seputih salju
Memberi ku rasa yang sukar diungkapkan
Hanya hatiku yang bersuara
Namun fikiranku entah ke mana

Kini ku masih lagi menatap langitMu
Mencari punca rasa yang bertamu
Puncanya kini sudah ku temu
Ku berserah hanya padaMu..


>>Tiada daya bagiku melainkan dengan kekuatan yang dikurniakan oleh-Mu Ya Rabb..


Sunday, October 16, 2011

Cerminan Diri



Di hadapan sekeping cermin yang menjadi bayangan

Berdirinya seorang insan menatap wajah yang kedinginan              
Sedingin embun yang membasahi bumi hijau di pagi hari
Jiwanya yang sukar mengerti dan sering jua disalah erti
Lalu ia menjauh dan pergi bukan kerana benci
Hanya berharap akan hadirnya sinar yang abadi..


Di saat cermin retak bersama kelukaan
Tersentak di pertengahan lamunan
Lenyap igauan yang menjadi impian
Terhakisnya kenangan yang menjadi ingatan
Biarkan ia berlalu melewati waktu
Segalanya pasti akan berakhir padaMu..

Mohonlah apa yang terbaik buat kita selain hanya memohon apa yang dikehendaki kerana apa yang dikehendaki belum tentu yang terbaik buat kita. Yakinlah kepadaNya yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita.

Sunday, October 2, 2011

~Hanya Tuhan Yang Tahu~

Di suatu saat, ketika, dan waktu
Kamu cuba untuk meluahkan
Namun tidak didengari
Kamu minta untuk difahami
Yang ada hanyalah pandangan sinis
Kamu harap dimengerti
Sebaliknya kamu disalah erti

Lalu kamu terdiam
Wajahmu menjadi muram
Suasana kini semakin suram
Hati merasa kecewa yang amat dalam
Mungkin tiada siapa yang faham

Kamu lupa,
Tuhan itu sentiasa melihat kamu
Sentiasa menjaga dirimu
Sentiasa mengetahui keadaanmu
Sentiasa memahami kamu
Bahkan Dia sentiasa bersedia mendengar rintihanmu

Setiap apa yang kamu lalui..
Setiap apa yang kamu rasakan..
Setiap apa yang kamu lakukan..
Setiap apa yang kamu bicarakan..
Setiap apa yang kamu sesali..
Setiap apa yang kamu tangisi..
Lebih mengerti apa yang tersembunyi di hati..


Terlalu banyak berharap pada yang tidak sepatutnya

Mengundang kedukaan yang tiada ertinya
Tetapi seandainya kamu benar berharap padaNya
Kamu tidak akan dikecewakan atau merasa kecewa..

InsyaAllah..


Kamu tidakkan pernah bersendirian kerana Dia sentiasa bersamamu..ucapkanlah:
 “Hasbunallah wa ni’mal wakil”
Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.

Kerana itu , ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu…
(Al-Baqarah: 152)

Segetir apapun yang dilalui, sepahit apapun yang dirasai, sesukar apapun yang ditempuhi ingatlah kepadaNya yang sentiasa berada di sisi..sedia menjadi penemanmu walau dalam apa jua keadaan..ingatlah Dia takkan pernah meninggalkanmu malah Dia akan lebih dekat kepadamu andai itu yang kamu impikan..KasihNya..RinduNya..buatmu andai itu yang kamu dambakan.. InsyaAllah.
-Mudah-mudahan segalanya baik-baik sahaja-
-Hanya Tuhan yang Tahu-

Tuesday, August 30, 2011

Ku Yang Menanti..

Kepergianmu pasti ku rindui
Kepulanganmu akan ku nanti
Semoga diberi kesempatan buatku lagi
Untuk bertemu denganmu kembali..

Yang patah tumbuh yang hilang berganti
Kepergianmu kini dikurniakan dengan kehadirannya
Walaupun ku sedih ditinggalkan kau pergi
Namun kehadirannya ku sambut jua akhirnya..

Selamat kembali lagi Ya Ramadhan
Selamat menjelma kini Ya Syawal


Biarpun kepergian Ramadhan dirindui jua ditangisi
Namun ketibaan Syawal jangan pula dipandang sepi
Ramadhan dan Syawal punyai kelebihannya pasti
Itulah ia kurniaan dari Ilahi..

Bulan Ramadhan bulan penuh barakah
Bulan Ramadhan bulan yang mulia
Bulan di mana al-Quran diturunkan
Punyai malam lailatul qadar malam seribu bulan..

Bulan Syawal apa kurangnya
Bulan kemenangan ziarah-menziarah menyingkap sejarah
Antara sanak saudara kaum keluarga yang terpisah
Antara sahabat handai yang sekian lama sepi tanpa berita
Mengeratkan lagi silaturahim sesama manusia..

*****************************************************

 Ucapan OYM:
>Semoga diberi kesempatan untuk bertemu Ramadhan kembali dengan izinNya
>Salam Syawal..dan juga salam merdeka! yang ke-54..
>Berhati-hati ketika memandu atau menunggang kenderaan masa balik kampung
>Jangan main mercun ke meriam ke..bahaya tu..(OYM penat nak tutup telinga..sabar je lah)
>Kalau nak bagi duit raya apa salahnya..OYM ok je..haha =p
>Salam aidilfitri.. Maaf zahir & batin.. Moga segalanya baik-baik saja..

Friday, July 29, 2011

-Maafkanlah-


Bukan kuasa kita untuk menghukum
Bukan kuasa kita untuk menentukan
Bukan kuasa kita untuk membenci
Bukan kuasa kita untuk menyakiti
Kerana kita ini manusia biasa
Seorang hambaNya yang tiada sempurnanya

Seharusnya kita memberi peluang dan ruang
Seharusnya kita sentiasa menginsafi diri
Seharusnya kita saling menyayangi
Kerana kita di bawah satu rumpun yang sama
HambaNya yang hanya meminta
Sentiasa bergantung padaNya


.....maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertaqwa. (An-Najm: 32)


Kita sentiasa mengharapkan yang sempurna sedangkan belum tentu diri kita sendiri sempurna.. Kita sentiasa menginginkan yang sempurna sedangkan kita sendiri sedar tiada yang sempurna di dunia ini melainkan Penciptanya Yang Maha Esa.. sebagaimana kata seorang ahli ilmu balaghah: "...sesungguhnya engkau selamanya tidak akan mendapatkan teman yang bersih tanpa kelemahan dan tidak pernah pula melakukan kesalahan. Oleh kerana itu, cerminlah pada dirimu sendiri sesudahnya; pertimbangkanlah dia dengan pandangan yang objektif; dan janganlah kamu menilainya dengan pandangan seenakmu..."


.....maka maafkanlah (mereka) dengan cara yang baik.
(Al-Hijr: 85)
*menurut Ali bin Abi Thalib maksud dari ayat di atas adalah redha tanpa mencela.

Setiap manusia itu pasti ada kelemahannya termasuklah diri  OYM sendiri.. ingatan dari OYM jangan hanya memandang kelemahan orang lain sedangkan diri sendiri juga turut tidak terlepas dari kelemahan tersebut umpama 'kuman yang beribu batu jauhnya tampak di mata, gajah yang hanya sejengkal tidak kelihatan' (ada ke perumpamaan ni, OYM pun tak pasti..tapi faham kan). Selalu orang akan sebut "kenapalah dia macam ni..kenapalah dia buat macam tu.." Pernahkah kita terfikir "patutkah aku begini.. patutkah aku begitu"..dalam erti kata yang lain renungi kelemahan  diri kita sendiri dan jangan hanya mencari kesalahan dan kelemahan orang lain. Pernahkah kita terfikir bagaimana jiwa mereka? Jawapannya tanyalah jiwa kita sendiri..


>> Saling maaf memaafkan adalah keperluan dalam kehidupan selagi diri bergelar manusia.. jangan menjadi 'orang yang kedekut' apabila maaf dipinta sedangkan dirinya sendiri suatu ketika pasti akan menagih kemaafan jua kerana seorang hambaNya pasti punya kekurangannya dan jangan pula menjadi 'orang yang angkuh' untuk memohon kemaafan kerana merasakan dirinya seorang yang mulia. Wallahu'alam.


>> OYM ucapkan selamat maaf memaafkan.. dalam erti kata lain 0-0 la ye.. lagipun tak lama lagi kita bakal menyambut ketibaan Ramadhan dan sementelahan itu Syawal pula bakal menjelma (yang penting puasa dulu, jangan asyik ingat nak raya je..).


Salam Ramadhan.. peace no war ok! so, 0-0
Untuk itu, jangan lupa memaafkan & minta maaf dari OYM ye..haha =p
Terima kasih OYM ucapkan atas segalanya.. (^_^)


Friday, July 1, 2011

Blame On Me..but Life Goes On

When the sun lose it shiny..
Make your heart become bloody..
When the cloud was cloudy..
Make your mind almost crazy..

Then you begin to cry, cry and cry..
What.. how.. and why..???
Don’t be so worry because whatever happen,
You have to believe that there must be a reason..


**************************************************
Kehidupan pastinya ada ketika akan didatangi kehampaan. Kecewa dengan kegagalan yang datang dari kelalaian diri. Kehampaan itu membawa diri kepada kelemahan. Kehampaan itu membuatkan diri hilang kewarasan. Ia membuatkan hati bagaikan kaca yang terhempas berkecai menjadi serpihan-serpihan pilu. Serpihan pilu yang menyelubungi segenap tubuh menjadikan diri terkaku terpaku bersama jiwa yang menjadi kosong secara tidak langsung. Hari yang cerah bagaikan diselubungi awan gelap kelabu.. mentari yang menyinari alam bagai kehilangan cahayanya.. hati yang tenang menjadi gundah dengan tidak semena.. itulah penangan kegusaran bagi orang yang hanyut dalam kekecewaan diri. I’m really disappointed with myself.

Sukar menenangkan hati tatkala itu. Biarpun begitu, hati bersyukur kerana ditemukan dengan buku karangan Syed Alwi Alatas, ‘Bila ALLAH Menduga Kita’..ia mengandungi kisah yang menjadi teladan.. melihatnya sahaja menjadikan hati kembali tenang biarpun buat seketika..apatah lagi apabila dibaca pengisiannya sungguh bermakna..Insya-Allah, hati yang kecewa resah kembali normal walaupun pada awalnya bagaikan dilanda ribut taufan..ia menyedarkan bahawa kelukaan yang dialami bukanlah separah  atau seteruk apa yang dibayangi dan tidak pula setanding dengan keperitan yang ditanggung oleh saudara yang lain. Jangan kerana hati yang disakiti, jiwa yang kecewa dek kerana peristiwa semalam mengorbankan hari ini, esok dan hari-hari yang seterusnya. Di hari yang datang, siapa tahu sinar pula yang bakal menjelma. Tabahkan hati menghadapi segalanya. Thankful that you’re here.

Kehidupan umpama pasang surutnya air laut yang menghempas pantai.. langit yang tidak selalunya cerah pasti ada ketikanya menitiskan hujan yang mencurah ke lantai bumi.. begitulah juga dengan kehidupan ini, tidak hanya didominasi dengan keindahan hidup tanpa kekangan yang menjadi dugaan. Dugaan jangan dipandang buruk kerana jika kita jalaninya dengan keterbukaan hati dan minda pastinya akan menjadi sesuatu yang indah nanti. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Dugaan hidup itu mengajar erti ikhlas dan sabar walaupun ianya amat pahit untuk ditelan. Ambillah ia sebagai satu pengajaran buat diri yang alpa. My heart please listens to me.

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum kami menciptakannya, sesungguhnya demikian itu adalah mudah bagi Allah.” [al-Hadiid:22]
Percayalah setiap sesuatu yang berlaku itu adalah takdir dari-Nya tetapi janganlah menyalahkan takdir dengan sewenang-wenangnya kerana diri kita juga bertanggungjawab atas apa yang telah atau akan berlaku dan yang paling penting kita harus beringat bahawa Pencipta kita juga turut memainkan peranan dalam takdir hidup ini kerana Dia lebih mengetahui akan baik buruknya sesuatu itu kepada diri setiap hamba-Nya. Oleh itu, adakah wajar untuk diri ini terus hanyut dalam kegagalan sedangkan berkemungkinan kegagalan itu menjadi jalan menuju kejayaan? Put your trust in Allah.

******************************************************
Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada orang mukmin yang lemah dan pada masing-masing terdapat kebaikan. Raihlah apa yang bermanfaat bagimu, minta tolonglah kepada Allah dan jangan bersikap lemah. Jika engkau ditimpa sesuatu, jangan berkata, “andai saya berbuat begini pasti akan begitu.” Tapi katakanlah, “Allah telah mentakdirkannya dan apa yang dikehendaki-Nya pasti terjadi.” Kerana sesungguhnya kata ‘seandainya’ membuka perbuatan syaitan. [Hadis Riwayat Muslim]
******************************************************
Seandainya keburukan masa kini lebih dikenang berbanding kebaikan yang mendatang maka hilanglah pertimbangan, sedangkan di sebalik satu keburukan itu boleh jadi tersembunyi seribu kebaikan di dalamnya. Seharusnya selagi ada peluang, selagi ada ruang jangan dipersiakan.. jangan pernah hanyut dengan kegagalan yang bukan bererti berakhir segalanya.. teruskan selagi berdaya, teruskan selagi bernyawa. Jangan pernah berputus asa.. jangan pernah menyeksa diri dengan apa yang telahpun berlaku. Teruskanlah perjalanan, pandanglah ke hadapan. Andai peluang hadir untuk memperbaiki kesilapan masa lalu janganlah bertangguh.. ambillah peluang itu sebelum ianya benar-benar hilang. Let aja aja fighting again!

******************************************************
“…barang siapa yang menyabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya seorang yang sabar…”
[Hadis Riwayat Bukhari]
******************************************************
Seboleh-bolehnya redhalah walau apapun yang terjadi.. kerana dengan keredhaan, diri  mampu mengurangkan beban yang ditanggung dengan keikhlasan dan kesabaran hati menerima ketentuan-Nya, di samping dapat mengelakkan diri daripada terus-terusan bersedih sehingga membahayakan kesihatan dan nyawa sendiri. Kesedihan hanya akan menyulitkan lagi keadaan yang sedia ada. Cubalah untuk bersabar.Try  to do not be sad too much because this will hurt yourself so much.

- As conclusion, be grateful on what we get and be patience on what we have to face -


Tuesday, May 10, 2011

Sayonara..


Mulut bertutur menyatakan pasrah
hati juga turut akur menyerah
Namun terselit jua rasa kecewa
terpaksa berpisah tanpa rela 

Bibir menyapa dengan senyuman
sedangkan hati merintih kepedihan
Hati berbicara 'selamat tinggal teman'
sedang mereka tidak berketahuan

Pergiku tanpa perkhabaran
hilangnya diri tanpa terkesan
Akan ku tahan sebak yang kian bertakhta
agar tiada titisan yang terzahir di mata

Andai takdir sudah begitu
apa lagi yang harus di ragu
Yang ku pinta hanyalah satu
moga kita akan bertemu di lain waktu

Selamat tinggal teman
ku akhiri dengan salam

*****************************************************

I Have No Choice..

Sometimes we are not given a chance
Sometimes we have no choice

Just follow the flow
Most important put your trust in Allah

-Maybe there is something more better for us in the future that we do not know-


* Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain

-Berharap semoga segalanya akan bertambah baik dari yang sebelumnya-


Monday, May 9, 2011

Di Sebalik Pengakhiran

Dihujani dengan pelbagai dugaan dan ujian..
Terpaksa menangguhkan saat yang dinantikan..
Bersendirian menempuh perjalanan..
Perjalanan yang diiringi terik mentari..
Bersama sepasang tapak kaki..


Telah aku gagahkan diri meniti suratan takdir ini
Telah aku kuatkan hati menghadapinya sendirian kini

Sering aku berbisik bahawa setiap ujian yang datang daripada-Mu adalah tanda sayang pada hamba-Mu ini.. Sejauh mana kesabaran ini dalam menghadapinya itulah kata kunci..

Namun tidak ku sangka akhirnya titisan jernih jua yang mengalir lesu di pipi.. Menjadi bukti sesungguhnya aku seorang insan yang lemah mengharapkan belas kasihan-Mu ya Illahi..

Tidak pernah ku kesal atas apa yang menimpa
Malah ku terima dengan hati terbuka
Cuma ada ketikanya dugaan-Mu ini meruntun jiwa
Hingga aku tiada berdaya

*Benar sesungguhnya tiada daya bagiku melainkan dengan kekuatan yang dikurniakan-Mu
Ku yakin mampu menghadapinya dengan keizinan-Mu..Insya-Allah

-Di saat mereka bersama keluarga tercinta.. aku masih di sini.. apa daya bagiku mungkin sudah suratan takdir buat diri ini-

Wednesday, May 4, 2011

! Masih Jauh !


Benar perjalanan hidup ini masih jauh
Masih dalam kesamaran
Masih jauh untuk menggapai impian
Bagaikan masih di tahap permulaan
Tidak begitu mudah untuk meneruskan perjalanan

Masih banyak liku-liku kehidupan yang harus ditempuhi
Jika dirasakan kehidupan kini tidak mampu dipikul lagi
Apatah lagi bebanan yang bakal timbul pada hari yang mendatang
Di dalam alam yang berbeza
Bersama rintangan yang semakin memberat sarat

Apa yang diharapkan agar segala urusan dipermudahkan-Nya
Apa yang dinantikan agar bersinar kehidupan di masa hadapan
Perjalanan yang panjang dan masih jauh harus sahaja diharungi
Kekadang terasa waktu begitu singkat
Hari berganti hari, dari bulan ke bulan hinggalah tahun ke tahun
Segalanya telah dijalani namun masih dalam kekaburan

Terasa banyak lagi yang belum dimengerti
Terasa banyak lagi yang perlu dipelajari
Terasa banyak lagi yang perlu diperbaiki
Terasa banyak lagi yang harus diredahi

Bersama tiupan angin yang dingin
Diriku terbang membawa haluan
Bersama deruan ombak di lautan
Diriku berlabuh mencari laluan
Dalam sebuah perjalanan
Perjalanan yang tiada kepastian

Peringkat demi peringkat perjalanan.. Tidak lengkap tanpa pengorbanan.. Tidak terasa tanpa cabaran.. Harus dijalani dengan kesediaan..Sehingga terkadang tersungkur di tengah perjalanan.. Terkadang dibuai lena dek kerana kelelahan.. Perjalanan yang kurasakan masih jauh

Bukan sesuatu yang mudah untuk meniti titian sebuah kehidupan.. Ia menuntut berganda-ganda ketabahan.. kesabaran.. kesungguhan.. Tidak cukup dengan itu, ia juga menuntut berkali-kali pengorbanan.. pengertian.. Adakalanya sebuah kehidupan dihujani dengan pelbagai persoalan.. tanda tanya yang mampu dirungkai atau sebaliknya menjadi sebuah misteri


Benar perjalanan hidup ini masih jauh.. tidak kunafikan.. masih terlalu dalam untuk diselami.. masih terlalu awal untuk ditafsirkan.. Allahu a'lam


Sunday, May 1, 2011

Senyum (^_^)

Senyum seindah suria
yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati
duniamu berseri

Senyum umpama titian
dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
kemesraan menguntum

Bermula dari senyuman hilangnya rasa hiba.. bermula dari senyuman kehidupan dijalani dengan gembira bersama hati yang senang tanpa keraguan.. senyuman yang menghidupkan kembali cahaya diri yang hampir kelam.. percayalah senyuman yang terukir di bibir mampu melenyapkan kekusaman hati di samping meminimumkan kekelatan yang tampak di wajah..

Senyum itu umpama matahari yang menyinari alam ini
Senyum itu membuka lembaran baru yang menceriakan hari
Senyum itu membawa seribu makna dalam diri
Senyum itu mampu membawa hati yang lara pergi dari sisi

Senyuman yang manis bak gula kapas mampu memberi kesan yang positif bukan sahaja kepada diri malah orang yang berada di sekeliling kita.. tanpa kita sedari orang di sekeliling kita juga turut tersenyum.. teringat bait-bait kata dalam satu lagu yang berbunyi 'kalau saya senyum awak mesti senyum sekali, kalau kita senyum semua orang berjangkit, bila semua orang senyum dunia tiada penyakit'.. sudah pasti jika semua orang senyum hati kita juga turut gembira.. bila hati sentiasa gembira kesihatan diri pun akan turut terbela.. *sentiasa sihat dan ceria

******************************************************
Rahsia dan Kelebihan Pada Senyuman

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.
15. Pujangga menyebut :
" Senyum Itu Kelopak. Ketawa Itu Bunga Yang Sempurna Kembangnya".
******************************************************
Ketawa itu berpada-pada
Nak senyum sambil ketawa pun boleh.. tapi ingat-ingatlah akhirat.. maksudnya ketawa jangan terlalu over.. ketawa yang berlebihan boleh mematikan hati dan kita selalu dengar orang cakap "jangan ketawa lebih-lebih, nanti ilmu hilang.." (betul la tu..) *orang yang menaip ni pun bila dah ketawa hilang ingatnya.. usahlah begini kerana terlalu banyak ketawa dikhuatiri akan menangis di kemudian hari..
Teringat satu kisah di mana pada suatu hari orang yang menaip punyalah suka sangat sampai ketawa habis-habisan.. keesokannya harinya tidak semena-mena menangis teresak-esak pula.. masa tu barulah terfikir.. ni la padahnya terlalu suka sangat semalam.. nampaklah kat situ terlalu banyak ketawa akhirnya mengundang bencana *pengajaran buat orang yang menaip

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati." (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi).

Nabi Muhammad s.a.w melarang umatnya daripada tertawa yang melampaui batas. Ini kerana banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. Barangsiapa ketawa terbahak-bahak, akan hilang satu pintu daripada pintu ilmu.
******************************************************
So, konklusinya jom kita senyum ramai-ramai.. dan bersederhana dalam ketawa.. *ketawa sikit je dah cukup.. jangan lebih-lebih ye.. (^_^)
Senyumlah walaupun hatimu disakiti.. senyumlah walaupun di pandang sepi.. senyumlah seikhlas hati..

-Kurangkan ketawa lebihkan senyuman-


p/s: kurangkan gula dalam minuman.. biarlah manis dalam setiap senyuman..

Tuesday, April 26, 2011

Ku Terima...

Redha dengan ketentuan-Nya
Di situlah terletaknya ketenangan jiwa
Ikhlaskan hati dalam setiap perkara
Di situlah terletaknya kesejahteraan hati kita

Biarpun kepahitan yang dirasa
Biarpun kesulitan yang dialami
Redha dan ikhlas ku terima
Percaya dan yakin ku serahkan diri
Hanya padamu Illahi..

Dengan ini hati merelakan..
Biarkan kesangsian, kegusaran, kekacauan jiwa melangkah meninggalkan diri ini
Biarkan ia berlalu pergi daripada relungan hati kecilku ini
Biarkan ia pergi tanpa menoleh lagi
Biarkan ia pergi..

Hapuskan segala rasa yang merantai ketenangan jiwa nurani
Hapuskan segala rasa yang membelenggu kotak fikiran ini
Kurniakanlah diri ini ketenangan yang abadi
Ketenangan yang menjadi impian setiap insani

Yang berlalu biarlah berlalu
Yang terkini harus dijalani
Yang akan tiba jauhkanlah daripada hiba


*Kutemui bahagia bersama ketenangan kurniaan-Nya*


***************************************************

Sesungguhnya ku terima..
Biarpun perjuangan baru sahaja bermula..

Baru sahaja memulakan first paper tanggal 26 April 2011 dengan paper yang bernama spektrokimia @ chemical spectroscopy.. Masih mempunyai empat paper lagi untuk dihadapi sehingga tamatnya perjuangan ini pada sebelah petang 8 Mei 2011.. Walau apapun yang dirasa pada hari ini, jangan pula dilupakan apa yang akan ditempuhi pada hari yang mendatang.. Perjuangan harus diteruskan hingga ke akhirnya.. Don't be give up ya! Insya-Allah.. We can do it! Then when you have take a decision, put your trust in Allah..

- Final exam semester 4 -

Sunday, April 10, 2011

'Dia' Datang Lagi!

'dia' meresahkan jiwa yang telah sedia gundah gulana
'dia' menyesakkan fikiran yang senantiasa memikirkan
Di sebalik keresahan pasti ada kedamaian
Di sebalik kekalutan pasti ada ketenangan

Kadang ku hampir berputus asa untuk menghadapi 'dia'
Kadang ku rasa cemas yang tiada hentinya apabila hampir saat berhadapan dengan 'dia'
Namun ku sedar 'dia' harus jua ku tempuhi walau tanpa kerelaan
Namun ku tahu kepentingan 'dia' untukku demi masa depan
Ku harus mempersiapkan diri agar 'dia' tidak ku sia-siakan
Ku harus merancang kini sekiranya kebahagiaan bersama 'dia' ku harapkan

'dia' bakal membawa sinar bahagia dalam hidupku
'dia' juga bakal menghurung derita pada diriku
Bahagia atau derita.. yang mana menjadi pilihan kalbu
Terpulang pada diriku..

-Gagal merancang bermakna kita merancang untuk gagal-

**************************************************

Semangatku kian luntur
Keyakinanku kian pudar
Diriku seolah tiada sedar
Dek kerana kerinduan pada tempat bersandar

Tumpuanku melayang entah ke mana
Di saat hati dihambat rindu
Rindu pada ayah dan bonda
Menguatkan rasa ingin bertemu

Nampaknya tanda-tanda demam exam sudah mula bertapak..
Menjadi suatu kemestian pada orang yang menaip ni untuk pulang ke rumah..

Bayangkan, fokus tiada.. umpama tiada bermaya.. sehingga tiada apa yang dapat dilakukan selain hanya termenung mengenang kampung halaman dari kejauhan..

Jelas diri ini mengalami penyakit 'homesick'.. bahaya kalau dibiarkan tambah-tambah lagi final exam dah semakin hampir di garisan permulaan..
Penyelesaiannya cuma satu >> jom kita balik rumah!

Pabila final exam bakal menjelma
Study week juga turut tiba
Akan ku manfaatkan peluang yang ada
Mengisi semangat yang hilang dari jiwa

Balik rumah bukan sebarang balik.. balik beserta hajat di hati..
Meleraikan segala kekusutan.. melepaskan segala apa yang terpendam.. mengisi semula semangat diri yang hampir nyawa-nyawa ikan.. yang paling penting melepaskan kerinduan yang semakin hari semakin menebal pada mak dan ayah.. berkongsi suka duka kehidupan yang tidak sempat ku khabarkan kepada mereka kerana tiada rahsia antara diriku dan mereka.. sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara, baik ataupun buruk semuanya dalam pengetahuan mereka.. walau apapun diriku pasti DIA lebih mengetahui segalanya.

-Semoga diriku menemui ketenangan yang dicari dan keberkatan yang diharapkan-

Kerinduan semakin bercambah apabila mendengar lagu ibu yang disarankan oleh seorang hawa kepada diriku.. Jom kita dengar sama-sama..


***************************************************

Buat sahabat-sahabat yang bakal bertarung bersama diriku untuk menghadapi 'dia' yang telah aku perkatakan sebentar tadi.. renungkanlah bait-bait kata berikut..

Jika kita fikir kita boleh.. kita pasti boleh melakukan yang terbaik.. Insya-Allah

-Semoga kejayaan bersama kita-
Usaha-Doa-Tawakal

" Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakkal kepada-Nya."
( Ali Imran:159 )

Tuesday, April 5, 2011

..Kata Mutiara.. JIKA

Jika derita akan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa mesti dijalani dengan sepedih rasa,
sedang ketegaran akan lebih indah dikenang nanti.

Jika kesedihan akan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa tidak dinikmati saja,
sedang ratap tangis tidak akan mengubah apa-apa.

Jika luka dan kecewa akan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa mesti dibiarkan meracuni jiwa,
sedang kesabaran dan ketabahan adalah lebih utama.

Jika kemarahan dan kebencian akan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa mesti dilempias sepuas hati,
sedang menahan diri adalah lebih baik.

Jika kesalahan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa mesti tenggelam di dalamnya,
sedang taubat itu lebih utama.

Jika hidup akan menjadi masa lalu pada akhirnya, mengapa mesti disia-siakan,
sedang peluang kebaikan sentiasa terbuka.

-dinukilkan dari sumber asal-

Saturday, April 2, 2011

Ikhtilat, Ikhwah, Akhawat

Ikhtilat merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi. Ia merupakan suatu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. Sesungguhnya mengambil mudah persoalan ikhtilat boleh membuka ruang maksiat yang berleluasa dalam masyarakat tanpa kita sedari.

Tambahan kemajuan era teknologi sekarang, ikhtilat bukan sahaja melibatkan perjumpaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi malah dengan kemudahan yang ada seperti Yahoo Messenger, SMS, e-mail, dan Friendster. Jarak yang jauh didekatkan, masa yang berbeza tidak menjadi masalah begitu juga dengan kos perhubungan. Budaya ini terus menjadi darah daging masyarakat kita terutama remaja-remaja.



Kadang kala perhubungan dimulakan atas dasar kerja tetapi akhirnya melarat kepada perkongsian peribadi bukan perkongsian kepakaran. Maka tenggelamlah konsep 'kerja adalah kerja, peribadi adalah peribadi'. Kononnya hendak memahami dan mewujudkan keserasian dalam bekerja. Seolah-olah kita mencari keredhaan manusia dalam kemurkaan Allah.

Apabila wujud golongan yang menegah dan menunjukkan kaedah muamalat yang selari dengan syariat Islam maka timbullah konsep SYADID. Sememangnya Islam itu mudah dan tidak membebankan tapi tidak bermakna kita layak untuk mempermudah-mudahkan syariat Islam.

Adakah salah seorang nisa' dan rijal menjaga maruah dan pergaulannya. Bercakap, berurusan, berjumpa dan berbincang atas keperluan? Adakah salah bagi seorang nisa' terutamanya menegaskan suaranya dan menjaga pandangan demi menjaga maruah dirinya.


 

Dalam Al-Quran ada menyebut: "Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka." (An-Nur:31)

 
Apabila rijal dan nisa' berjumpa tidak kira atas apa jua keperluan dan keadaan perlulah berteman bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW: "Tiada akan menyendiri seorang lelaki dan seorang perempuan itu melainkan syaitan akan menjadi orang yang ketiga."

Ada yang menimbulkan alasan malas menyusahkan rakan untuk menemankan kita. Malas nak tunggu rakan. Malas itu malas ini. Besar sangatkah malas kita berbanding arahan Allah dalam Al-Quran? Tegarkah kita melawan syariatNya.

Syariat Islam turut menyarankan kepada kita untuk menundukkan pandangan. Bukan sahaja haram melihat aurat bukan muhrim malahan bahagian-bahagian bukan aurat turut dilarang. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai Ali janganlah pandangan (yang kedua) menuruti pandangan (yang pertama) kerana sesungguhnya pandangan pertama itu adalah bagimu sedang yang kedua tidak (berdosa)."

Kalau dah bergaul dan bercampur bebas masakan kita mampu menahan dan menjaga pandangan. Usah menegakkan benang yang sememangnya basah. Ana bukanlah nak menghukum tanpa memberikan jalan penyelesaian. Jom kita berkongsi tip-tip berurusan dengan bukan muhrim:

1.
Elakkan berhubungan dengan lelaki. Kalau ada peluang untuk minta bantuan dari nisa' (bagi nisa') dan rijal (bagi rijal), mintalah tolong mereka. Lainlah benda-benda di luar kudrat kita contohnya apabila nisa' minta bantuan rijal soal baiki latop, kereta dan perkara-perkara yang tak mampu dilakukan nisa'. Silalah mempergunakan kemahiran dan kepakaran yang ada. Begitu jugalah sebaliknya bagi rijal.

2.
Andai terpaksa berhubung dengan bukan muhrim gunakanlah perantaraan berbentuk tulisan seperti sms, nota kecil dan sebagainya. Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat. Tak perlulah meletakkan ikon senyum yang sememangnya comel. Tak perlu disertakan dengan gelak ketawa seperti huhu, haha, hihi, hikhik. Seolah –olah kanak-kanak tadika mengajar mengeja. Apatah lagi benda-benda lain yang kurang berfaedah.

Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama nisa' selari dengan tuntutan Al-Quran: "Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu org yang ada penyakit dlm hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." Takkanlah nak tunggu Allah menempelak kita dengan balaNya?


3. Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan.

4. Tundukan pandangan. Jangan tertipu dgn matapelajaran kaedah berkomunikasi yang kita belajar "make eye contact with the person you're talking to". Melainkan dengan kaum sejenis. Teramatlah disarankan demi membina ukhwah yang kukuh. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati". Tak bermakna tundukan pandangan sehingga jalan terlanggar tiang.

5.
Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Jangan lupa peneman anda.

 "Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini...Ya Rabb...tolong ampuni aku...untuk setiap pandangan yang tak terjaga, lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab... Ya Rabb...Engkau mengawasi kami tiap detik, karena kasih sayangMu kepada kami Engkau perintahkan malaikat silih berganti menemani kami siang dan malam..."

Semoga ia menjadi peringatan bagi kita. Semoga kita dapat mewujudkan biah solehah dalam keredhaanNya. Peringatan untuk diri yang lemah dan banyak kesilapan serta kekurangan dan sahabat-sahabat Islam yang dikasihi.

*Elakkanlah berhubung tanpa urusan yang benar-benar penting dengan wanita-wanita (berlawanan jantina) kerana di situlah letaknya jalan SYAITAN.

Artikel ini diambil dari WWW.ILUVISLAM.COM. Untuk keterangan lebih layari http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=929

-Peringatan untuk diri ini yang sememangnya lemah dan tidak lepas daripada melakukan kesilapan-